Таке поняття як Паблік рілейшнз вже давно увійшло у наше повсякденне користування і є невід'ємною частиною діяльності кожної організації. Основна мета PR - позиціонувати свою діяльність у суспільстві, сформувати імідж своєї організації і залучити до своєї діяльності найбільш активну, мобільну, зацікавлену та талановиту молодь. Це треба робити, бо сьогодні є необхідною присутність у інформаційному просторі. Свідченням цього є активна PR діяльність сучасних політиків, бізнесменів, підприємців. Тому нам просто необхідно зосередити свою увагу саме на PR діяльності органів студентського самоврядування. Але давайте розберемося, навіщо нам все таки потрібна PR діяльність, яку роль вона відіграє, що може нам дати? Необхідність цієї діяльності можна простежити на трьох рівнях, це необхідність для особистості, організації та самого ВНЗ. Хотілося б сказати, що для кожного з нас, для лідерів студентського самоврядування, це невід'ємна складова не тільки власного іміджу, а і майбутніх професійних перспектив. Бо ми набираємося досвіду, формуємо свою власну життєву позицію та набуваємо авторитету серед колег та адміністрації ВНЗ. PR діяльність невід'ємна складова діяльності ОСС. Вона дає можливість не тільки ознайомити з «плодами» власної діяльності, а і залучити до роботи у своїй організацій нових активістів, залучити спонсорів для власних проектів та набути певного статусу у місті, регіоні або, навіть, країні. Це неабиякі перспективи і для самого ВНЗ. Нові абітурієнти, увага до ВНЗ з боку міських або регіональних ЗМІ, формують авторитет до нього самого. А це неабиякий чинник, для формування рівноправних стосунків з адміністрацією ВНЗ. Бо ми не тільки просимо щось, ми і даємо. Згідно з нашими спостереженнями, близько 40-60% студентів у ВНЗ не поінформовані про діяльність органів студентського самоврядування або навіть не знають про існування таких(!), і що у такій ситуації можна казати про зневіру до реальних можливостей тієї чи іншої організації взагалі. Брак інформації причетний, мабуть, і до наступної характерної тенденції у сприйнятті студентами органів самоврядування: низького рівня довіри та низького авторитету органів студентського самоврядування (колегій, рад, парламентів). Таким чином PR діяльності органів студентського самоврядування необхідна не тільки для того, щоб встановлювати та підтримувати зв'язки з громадськістю, інформувати студентство про основні заходи та діяльність ОСС, а і для того, щоб запобігти описаним вище негативним тенденціям. Робота PR- сектору кожного органу студентського самоврядування має свої власні напрями. Але найчастіше вона стосується висвітлення діяльності органу студентського самоврядування в студентських газетах і оголошеннях, оприлюднення підсумків інтелектуальних ігор і спортивних змагань студентів, друкування оголошень та вітань, розробка святкових плакатів та сценічного оформлення концертів, випуск студентської газети після кожного проведеного конкурсу або виступу художньої самодіяльності студентів. Менш традиційними, але, певне, більш корисними є ознайомлення студентів з їх правами та обов'язками, можливості їх самореалізації ( працевлаштування, стажування та інш.) Але ці обов'язки були б актуальними і 10, і 20 років тому. Здається, нічого не змінилося, але ні. Змінилося головне – змінилися люди. Наша молодь вже не така, як 20 або 30 років тому. На плакати та оголошення (нажаль або ні) вже мало хто дивиться. Для того, щоб вони зацікавили пересічного студента вони мають або бути надзвичайно великого розміру, або бути надзвичайно кольоровими та мати ефектні картинки, або висіти у місцях найчастішого перебування студентів (місця ці ми називати не будемо, але вітальним плакатам там точно не місце). Отже, для того, щоб кожен раз друкувати плакати з вищеназваними якостями не вистачить бюджету жодної організації. Отже, треба шукати новий спосіб діяльності. Перед нами постає питання, де наша молодь проводить 60(а то і всі 80) % свого вільного часу. Звичайно, за комп'ютером, корпаючись у глобальній мережі Інтернет. На сьогодні саме ця мережа постає основним полем діяльності PR-сектору будь-якої організації. По-перше, це власний сайт органів студ. врядування. Ним може займатися голова PR-сектору, або хтось із його помічників. Тут до справи, бажано, залучити спеціалістів з WEBдизайну, щоб сайт був цікавим та привабливим. Цими «спеціалістами» можуть виступати самі студенти, які цікавляться WEBдизайном та комп'ютерними технологіями, саме для них це буде не зайвою практикою та можливістю самореалізації. На ньому мають міститися свіжі новини. Крім того, право додання новин повинен мати кожен користувач (звичайно, зі згоди адміністратора сайту). А перед «запуском» сайту можна скористуватися старими-добрими методами (певними агітаціями, акціям, оголошеннями щодо його відкриття). Щоб цей сайт дійсно мав популярність серед необхідно, щоб він мав все необхідне для студентів. Це може бути розклад занять, електронний каталог бібліотеки ВНЗ, посилання на корисні сайти, що можуть знадобитися під час навчання, новини, музика, юридичні консультації, дискусії у чаті, радіо-хвилі ВНЗ та інші цікаві молоді теми. З кожним днем все більше росте популярність соціальних мереж, таких як «Вконтакте», «Одноклассники», «Мой мир» та інші. І тут ми маємо можливість створити групу, у якій будуть приймати участь усі бажаючи (в ідеалі всі користувачі, що навчаються у вашому ВНЗ). Тут вони можуть пропонувати свої ідеї щодо роботи ОСС, коментувати заходи які їм подобаються або ні. Це унікальна можливість завжди знайомити студентів зі свіжими новинами. Але проблема в тому, що часто ними просто не займаються. Так, студент, заходячи туди протягом місяця бачить одні і ті ж теми для обговорення, то потім він просто заходити туди не стане. Або у іншому випадку група перетворюється з офіційної, на власну групу членів ОСС. Там обговорюються питання особистого характеру та інше. Така бездіяльність може призвести до того, що пересічний студент, бачачи таку бездіяльність у групі, буде підсвідомо проеціювати її на діяльність самого ОСС. Бо коли неможливо налагодити роботу навіть у групі, то складається враження, що організація бездіяльна взагалі. І дуже важко буде довести такому студентові протилежне. Саме тому необхідне модератор, який підтримує дискусії, знаходить теми, що хвилюють молодь, навіть якщо вони не стосуються самоврядування.
Вся PR діяльність повинна розглядатися нами як створення інформаційного приводу, чим би це не виступало. Будь-яка діяльність повинна знайти своє відображення за допомогою проведення брифінгів, використання інтернет-ресурсів, FM-станцій. Гучні події у вашому ВНЗ, на кшталт святкових заходів, конференцій, співпраці з міськими державними органами та іншими ОСС, повинні висвітлюватися у місцевій пресі як саме студентські ініціативи та проекти. Така діяльність може мати як епізодичний, так і постійний характер, все залежить від масштабності діяльності органів самоврядування та домовленостей з редакторами міських газет. Вихід на ЗМІ міста дає можливість ознайомити з діями ОСС майбутніх абітурієнтів і тим самим отримати нових потенційних активістів вашої організацій, яки ознайомлюючись з матеріалом у місцевих ЗМІ будуть приходити до ВНЗ з бажанням дізнатися більше саме про студентське життя та діяльність. Крім того, це і піар самого вищого навчального закладу, а це, у свою чергу, дає можливість покращити стосунки з адміністрацією ВНЗ.
Студентські ЗМІ є вагомим чинником у проведенні PR діяльності органів студентського самоврядування, але він має ряд проблем. Найважча з них – це недостатнє фінансування. Але давайте подумаємо, чи зможемо ми впоратися з грошима, якщо вони будуть, чи компетентні ми у цьому питанні. Звичайно, є багато талановитих та креативних студентів, які пишуть для газети. Але і їх треба спеціально готувати для того, щоб вони розбиралися у механізмі PR діяльності, могли грамотно доносити свою думку для громадськості, розуміли, що можна писати у ЗМІ, а чого не варто. Бо навіть наявність грошей ще не гарантує популярність газеті. Тут можуть бути актуальними проведення мастер-класів з цього питання, організація тренінгів для редакторів та журналістів студентських ЗМІ. Давайте налагодимо співпрацю у цьому напрямку. Я знаю, що такі тренінги є розповсюдженими у багатьох містах нашої країни, але нажаль у нашому місті такого немає. Тому хотілося б, щоб нас запрошували на такі заходити, бо тільки разом ми зможемо досягти результату.
Звичайно, велику роль сьогодні грає фактор байдужості та інфантильності більшості студентів, який робить PR діяльність значно складнішою. Але не можна всі проблеми бачити тільки у цьому. При грамотній роботі, навіть байдужий до навчання та студентського життя студент зможе знайти для себе щось цікаве. А що вражає, що саме серед таких «байдужих» студентів знаходиться більшість талановитої та повної ідей молоді, яку не погано було б мати у своїй команді. Думаю, перераховані вище проблеми є актуальними для будь-якої організації. І наша задача полягає у нагальному їх вирішенні. Пропонуйте ваші варіанти, бо тільки разом ми зможемо знайти вихід.
БОЙКО Злата Олександрівна,
Маріупольський державний гуманітарний університет
|