Сучасне проведення Україною інтеграційного курсу можливе лише завдяки активній участі молоді у цих процесах, бо саме молоде покоління українців успадковує досягнутий рівень та є важелем суспільного розвитку держави.
Обраний курс неможливий без широкого залучення цієї верстви населення, яка є наймобільнішою та зацікавленою у власному розвитку. Тому вибрана тема є актуальною, оскільки сьогодні на рівні держави активно заохочується інтеграція молоді до світової та європейської молодіжної спільноти. Окреслення головних напрямків залучення української молоді до євро інтеграційних процесів відбулось через перш за все у «Загальнодержавній програмі підтримки молоді», де одним з головних пунктів і стала європейська інтеграція молоді, а саме: • ініціювання розроблення проектів міжнародних договорів у сфері молодіжної політики та організацію їх виконання; • врегулювання державної політики у сфері зовнішньої трудової міграції з країнами, куди виїжджає на тимчасову роботу молодь України; • розширення можливостей для підвищення кваліфікації та стажування талановитої молоді за кордоном за рахунок фінансової підтримки спеціальних міжнародних програм; • сприяння міжнародному молодіжному обміну між містами-побратимами, навчальними закладами, молодіжними громадськими організаціями та їх спілками; • розширення в Україні обсягів міжнародного молодіжного туризму; • організацію і проведення міжнародних творчих виставок, музичних, фольклорних, театральних фестивалів, конкурсів і концертів, а також міжнародних наукових, інформаційно-методичних та інших заходів для молоді; • сприяння запровадженню в Україні міжнародних студентських та молодіжних дисконтних карток, які забезпечують надання знижок під час придбання товарів і послуг; • розроблення і втілення на державному рівні програми вивчення іноземних мов громадянами України; • сприяння вступу всеукраїнських молодіжних та дитячих громадських організацій, їх спілок до світових та європейських молодіжних структур; • підтримку міжнародних програм молодіжних і дитячих громадських організацій та їх спілок; • сприяння створенню європейських молодіжних центрів; • сприяння міжнародному молодіжному співробітництву прикордонних областей; • підтримку програм молодіжних і дитячих громадських організацій щодо співпраці молоді України та української діаспори[1]. Курс «на Європу» став пріоритетним і для самої молоді, оскільки він дозволяє реалізувати свій потенціал у галузях освіти, медицини, культури, ринку праці та інші. Найбільш широко інтеграційна політика для молоді впроваджується у сфері освіти. Особливо це активізувалось після ухвалення 28 лютого 2003 р. Міністерством освіти і науки України приєднання до Болонського процесу. Так нова освіта передбачає інтеграцію знань про Європу та європейські цінності до системи формальної та неформальної освіти України, розробку навчальних курсів, програм, реалізацію проектів, організацію співпраці з вищими навчальними закладами європейських країн. А також студентський та учнівський обмін через державні та міжнародні програми, приєднання до Болонського процесу, узгодження відповідно з ним певних норм і стандартів[2]. Українська держава активно підтримує інтеграцію українських вузів до міжнародного та європейського освітянського простру не лише через Болонський процес, а й через членство у різноманітних міжнародних освітянських об’єднаннях. Прикладом може слугувати Європейська Асоціація Університетів (EUA), яка об'єднує 800 вузів з 46 країн Європи. Головною метою Європейської Асоціації Університетів є формування гармонійного «образу європейського утворення майбутнього». Основою для досягнення даної мети повинна стати чітка стратегія розвитку загальноєвропейської системи вищої освіти, прийнятна для всіх європейських університетів[4]. Крім того, результатом реагування на фактор інтеграції українських вузів до міжнародного та європейського освітянського простру та участі у міжнародних та європейських освітянських організаціях та об’єднаннях є участь студентів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладів області у Міжнародних олімпіадах, проведення Міжнародних конференцій з тематики входження до Європейського освітнього простору, участь у святкуванні Дня Європи тощо. Наступною важливою частиною інтеграції молоді є її участь у формуванні міжнародного ринку праці, який має бути приведеним до стандартів європейського ринку праці (робочі місця, трудові відносини, законодавство, норми та інші фактори). Тут найбільшою проблемою постає зовнішня трудова міграція з країнами, куди виїжджає на тимчасову роботу українська молодь. Становлення України як демократичної держави потребує врахування загальносвітових міграційних тенденцій та дотримання загальновизнаних принципів та стандартів міжнародного права, які б забезпечували безпеку та доступність виїзду молоді за кордон на роботу. Хоча, тут необхідно зауважити, що тимчасова міграція є для багатьох початковим етапом еміграційного процесу і це є вкрай негативним явищем для українського суспільства, адже внаслідок трудової міграції із країни виїжджає найактивніша, найосвіченіша і конкурентоспроможна молодь[3]. Серед не менш важливих галузей інтеграції молоді у світову та європейську спільноту є приведення стандартів медичного обслуговування до європейського рівня, створення умов для забезпечення здорового способу життя молоді. Також необхідним є рівний доступ української молоді до кращих європейських культурних цінностей, збагачення та примноження загального європейської спадщини через примноження національних цінностей країни. Окрему актуальність має утвердження громадянських цінностей демократичного суспільства серед молоді тощо. Загалом, європейський підхід повинен містити всі складові, а не тільки вибіркові (тобто зручні для виконання у нашій країні). Тому участь молодих людей у інтеграційному курсі нашої держави може бути повноцінною лише у випадку, якщо сама держава визнає та заохочує роль молоді через політичні партії, профспілки і громадські об'єднання і, найголовніше, коли докладаються зусилля для того, щоб сприяти формуванню молодіжних об'єднань за участю і силами самих молодих людей. І такі підходи мають існувати як на законодавчому (юридичному) рівні, так і на суспільно-відповідальному ( моральному). Нажаль, говорити про молодіжний компонент у інтеграційній політиці України можна суто формально. Для підвищення ефективності участі молоді у цьому процесі необхідно дотримуватися наступних заходів. Перше, це залучення молоді, молодіжних організацій до обговорення, розробки та лобіювання пріоритетних напрямків європейського розвитку, надання консультацій молодим людям, щодо аспектів їх участі у інтеграційному процесі в Україні. По-друге, проведення широких заходів щодо активізації молодіжного руху силами держави і молодіжних громадських організацій. Нарешті, найважливішою проблемою залучення української молоді до інтеграційної політики є те, що вона охоплює тільки учбову молодь, про це свідчать чисельні конкурси, конференції, програми та проекти сприяння налагодженню каналів для контактів молоді у освітній та культурній сферах. Хоча велика чисельність української молоді є саме робітничою, а її майже зовсім не охоплює державна підтримка у сфері міжнародного співробітництва.
Бойко Злата Олександрівна
спеціаліст Інформаційного департаменту Ліги "ДИПКОРПУС", головний редактор часопису "UniverСам" dipcorpus-mdgu@ukr.net
Література: 1. Закон України від 18 листопада 2003 р. № 1281 – IV «Про загальнодержавну программу підтримки молоді на 2004 – 2008 рр.» //Державна молодіжна політика в Україні у 2003 р.: збірник нормативно-правових актів / Автор-упорядник Є.І. Бородін. – Дніпропетровськ: Герда, 2004. – С.75-92. 2. Білоус І. Молодіжна євроінтеграція// Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість: Зб. Матеріалів VІІ Всеукраїнської науково – практичної конференції ( Т. 1). 12-13 травня 2005 р. – К.: Вид-во Європейського університету, 2004. – С. 162-164. 3. Козак Л. Соціально-економічний аналіз трудової міграції молоді в сучасних умовах // Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково – практичної конференції ( Дрогобич, 10-11 березня 2006 року). – Дрогобич: ДДПУ, 2006. – С. 254-259. 4. EUA : http://www.eua.be/
Аnnotation The main theme of the work are the mechanisms, functions and directions of attraction of Ukrainian youth in the processes of European integration. The author describes the components that are a priority for increasing youth participation in the process of integration policy in Ukraine.
|